Monday, January 18, 2010

Kenapa chinese preschool




whoa..agak lama jugak yer tak berupdate..saya agak kebusian dalam 2,3 minggu yang lepas kelam kabut dengan Aisyah punya preschool ..Arwen yang kurang sihat nya..husband yang kena outstation time weekend nasib baik la sekarang nih dah ada 2 org 'helper' kt rumah tu walopun xde lah membantu sgt pon..hahaha..

Sambungan Aisyah pergi preschool...
Hari Ahad malam tu terpaksa paksa Aisyah tido awal..sebab takut dia ngantuk pagi2 kang buat plak perangai xmo g kerja sb pepagi selalu g antor pg bb sitter dia selalu tido jer dalam keter..zzzzz
malam tu saya plak yer yg tak boleh tido pikir pasal Aisyah nak pg skolah hahaha..tp kan saya kerja 1st day aisyah pg tadika sbnya xplan kan nak antar aisyah pg tadika main terjah jer weekend ari tu..huu kalu ikut kat hati nak jer saya EL jer..tp kan saya kan dah cakap saya kan sayang kan com(walopun com xder la sayang kan saya ponnnnnnn) so esk tu saya apply la 1.5 hari cuti.
1st time kan menghantar anak pg skolah(padahal tadika jer pon) sigh..
pendekkan entry..esk tu kejutkan dia pukul 7.30 pg xmo la kejut awal2 kan dia buatperangai xmo bangun sampai sudah xmo bangun kan..tp walla!! dia terus bangun jer n pg bilik air mandi2 sampoo rambut agi haha..hha semangat tu..(papa dia ckp ikut perangai dia dulu awal2 mesti excited nk pg skolah) hahaha

Minum susu sustagen dulu sblm pergi
hee excited giler..since tadika kan walking distance jer kan..so semangat la jalan kaki jer pg antar aisyah uish rasa mcm xsabar plak nak sampai kt skolah.. okay sampai sekolah disapa oleh lau sher 'Chao An' hee Aisyah sengih jer tiada jawapan balas dar aisyah maupon mam nya kih..kih..sebenarnya xtaw pon apa ler makna ..(tp sekarang dah tau hee)
hee
so biasalah lah kan saya pon mcm jakun + menyibuk jer la kat tepi2 tu walhal Aisyah xde la menangis ker apa terus jer dia masuk main jer..malu plak rasanya sb parent yg lain dah mula beransur2 pulang tp saya masih nak ngintai2 apalah yg diorg blajar hahahahaha..sekali Aisyah boleh ckp 'mama pg la balik' erkkk....hahhhaahha
dah petang tu excited plak nak mengambik diorg blk..hahaha awal lagi dah sampai yer...pintu pon kunci lagi kih..kih..giler fanatic la saya nih..hahahah sekarang dah 2 minggu dah aisyah bersekolah...huu bila tanya belajar apa..semua xtaw jer manjang haha cuma dia tau class music jer blajar 'do...do..do...'
sekarang apa yg selalu aisyah sebut 'sensenie'..agaknya 'terima kasih' kot kesian kan saya xleh nak tolong dia hahahah..
itulah pengalaman menghantar anak ke sekolah...



KENAPA HANTAR CHINESE PRESCHOOL
Ramai jugak kawan2 yang tanya apa perlu nya saya hantar anak ke tadika cina..
antara disadvantages yg disebut2kan :
* tak ada class agama
* makanan takut was-was
*nanti bila anak bawa blk HW xdapat nak ajar dia sb mak bapak pon xfaham
*rugi jer antar tadika cina nanti masuk sekolah biasa semua dah lupa
*kalau hantar setakat time tadika jer xsempat pon dia nak blajar ckp mandrin nanti kesian budak tu confused

saya punya jawApan--->
bila nak nak antar tadika xkisah apa2 medium pon yg penting kenalah check diorg nya syllabus mcm tadika ni saya mmg dah check n ada diorg ajar agama tp mmg la xla ajar detail mcm class fardu ain/kafa ..yg itew saya rasa tanggungjawab parent jgk nak mengajar yer tak T___T
yang ni pon samalah kena la tanya sapa yg masak..n check jugakla tenaga pengajar dia ada tak teacher melayu-->islam :) & check jgk la berapa org student melayu kat situ
Yer ker rugi..hee bagi saya bila ckp pasal belajar sesuatu yg baru xde istilah rugi lorr-->tp mcm saya mmg ada intention nk mghantar aisyah sek jenis kebangsaan cina kt rumah saya tuu
lagipun saya ada sorang kawan yg mmg dr kecik sekolah cina bila sek men jer masuk sek biasa
(sek saya la tuu)..plus parent dia pon xtaw cakap cina barang sepatah pon...plus bila masuk sek biasa dia pon jadi top student jugak n sampai sekarang pon dia masih boleh understand n speak chinese...so saya dah tanya pro n cons dr dia yer..

sekian terima kasih ...:)


~kiNdneSs is LanGuaGe tHat duMb can sPeaK and DeaF caN heaR & UnDerStand~

2 comments:

Cujie said...

aisyah... nanti ajar auntie cakap mandarin ok...

itu terpulang pada ibu bapa nak menghantar anak di mana. Habis kalau mencari sekolah yg ada kelas agama... len kali anta la kat PASTI.

Kita la sebagai ibu bapa ngajar agama pada diorang bukan terletak pada cikgunya sahaja.

chia-chia fashion. said...

betul tu..kat sabah, ramai ibu bapa berpelajaran suka antar anak kat sekolah cina..kalau rasa ragu bagus bagi bekal kat umah. satu pendedahan yang baik.